Blog | Martin Synek

Recenze pro web Proti šedi: The 1975 – I Like It When You Sleep, for You Are So Beautiful Yet So Unaware of It

Současné ikony ostrovní indie scény The 1975 jsou po třech letech zpátky s novým albem I Like It When You Sleep, for You Are So Beautiful Yet So Unaware of It, jež je plné hudební barevnosti a určitého druhu poetičnosti, za kterou víceméně stojí nejvýraznější tvář kapely a idol veškerých ,,divnoholek“, frontman Matthew Healy. Chybí však úderné kytary…

The-1975-I-like-it-when-you-sleep

Nová deska navazuje na svého předchůdce s prostým a účinným názvem The 1975 z roku 2013, manchesterští kluci však tentokrát zvolili velmi zdlouhavý název, který připomíná pojmenovávání textů a alb starších Arctic Monkeys. Už jenom tohle se může zdát, jako krok do ústraní a touha po snaze vrátit se zpátky do klubů, ale opakem toho je pak jemnější, lépe stravitelnější a mainstreamovější sound. A navíc, jak je známo, britské indie kids, které se vyžívají v Tumblru a Twitteru, přesně o tenhle styl rádoby básnictví a hlubokého pojmenovávání věcí stojí. The 1975 se na svém druhém plnohodnotném albu ubírají spíše k syntezátorovým zvukům a jakési formě indie popu, která se staví do opozice k současné mainstreamové pop-music, dobrý příkladem toho je třeba singl Love Me. Ovšem rozhodně nelze této formaci založené už roku 2002 ubírat kvality a právo zesměšňovat pop, protože je z The 1975 slyšet souhra a touha dělat hudbu v jakémkoliv podání.

Upřímně jsem ale čekal, že se kapela s dalším albem vrhne spíše na kytary a jednoduchý indie rockový sound, jejich živá vystoupení jsou totiž často kritizována za to, že až příliš staví na nasamplovaných smyčkách, a to je pak studiová nuda. A bojím se, že skladby tohohle alba budou live ještě větší nuda. Videoklipy k singlům, UGH!, už zmiňovanému Love Me a k pilotnímu The Sound, jsou až zbytečně podobné, barevné a laděné do zlehčujícího retro stylu, i když kapela chce očividně v tom daném textu písně podat mnohem větší hloubku. Texty na desce jsou obecně ta silnější stránka, Healy je poměrně poetický a svou vizáží připomíná rockového floutka a proto je škoda, že se jeho The 1975 vrhají do rytmů elektroniky a z vysoka začínají srát na špinavý kytarový zvuk. Tracky, které na albu I Like It When You Sleep, for You Are So Beautiful Yet So Unaware of It stojí za to, mimo zmiňovaných třech singlů, jenž jsou, kromě videoklipů, hudebně fakt zdařilé, jsou: She’s American, Please Be Naked, Lostmyhead, Loving Someone a Paris. 7 z 10.

Martin Synek